Sauna to miejsce, które działa zarówna na ciało, jak i na umysł. Regularne wizyty w saunie służą naszej skórze oraz rozładowują nagromadzone napięcie i zmęczenie. Na całym świecie cieszą się niezmiennie dużą popularnością. Przed pójściem do sauny warto poznać zasady korzystania z sauny, aby móc lepiej wykorzystać jej zbawienny wpływ na samopoczucie i zdrowie.

Co to jest sauna?

Sauna to jeden z zabiegów fizjoterapeutycznych, które są stosowane w celach higieniczno-kosmetycznych, a także jako odnowa biologiczna lub zabieg leczniczy.

To pomieszczenie, w którym najczęściej są umieszczone dwie ławy na różnych poziomach. Umieszczony w komorze piec zapewnia wysoką temperaturę w całym pomieszczeniu. Na rozgrzane kamienie polewana jest woda, która reguluje wilgotność.

Przydatne wskazówki przed skorzystaniem sauny

W celach zdrowotnych oraz dla odnowy biologicznej wskazane jest korzystanie z sauny od 1 do 2 razy w tygodniu.

Wizytę w saunie najlepiej zaplanować na wieczór, ponieważ sam zabieg może spowodować lekkie zmęczenie przechodzące w senność.

Nie powinniśmy wchodzić do sauny, czując głód oraz bezpośrednio po posiłku. Warto przed dobrze nawodnić ciało, czyli wypić orzeźwiający napój lub herbatę.

Wizyta w saunie upłynie w bardziej komfortowych warunkach, jeżeli będziemy mieli odpowiednie akcesoria do sauny.

Najbardziej przydatne będą wygodne czapeczki i turbany na głowę, miękkie kilty i szlafroki jako okrycie oraz dodatkowo ręczniki z naturalnej bawełny.

Jak korzystać z sauny w sposób prawidłowy?

Przed wizytą w saunie warto się przygotować, ponieważ stanowi to duże wyzwanie dla organizmu.

Podpowiemy, jak korzystać z sauny:

  1. Przed wejściem warto wziąć prysznic oraz dokładnie się wytrzeć, wpłynie to korzystnie na oczyszczenie porów skóry i przyspieszy jej pocenie.
  2. Ubieramy się w wygodny strój i zabieramy ze sobą ręcznik.
  3. Staramy się nie rozmawiać w saunie, umysł lepiej wypoczywa w ciszy.
  4. Odprężamy się, siedząc na niższym poziomie lub leżąc wyżej, w zależności od samopoczucia i intensywności odczuwania gorąca.
  5. Jedno wejście do sauny trwa zazwyczaj od kilku do kilkunastu minut. Po wyjściu z niej najczęściej schładzamy całe ciało poprzez polanie lub zanurzenie w chłodnej wodzie. Cykle powtarzamy do kilku razy, najlepiej ok. 2–3 na początek.
  6. Po wyjściu myjemy dokładanie całe ciało.
  7. Po saunie nie wykonujemy żadnych ćwiczeń fizycznych oraz innych forsujących organizm zajęć.
  8. Uzupełniamy nawodnienie ciała poprzez wypicie wody, soku lub herbaty.
  9. Po zabiegu odpoczywamy około pół godziny w ciszy i spokoju.

Powyższe wskazówki odpowiedziały na pytanie, jak korzystać z sauny w bezpieczny sposób. Wizyta w saunie doskonale relaksuje całe ciało i wycisza natłok myśli.